Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

ICT

Sinds 2012 heeft de gemeente Hulst informatiebeleid hoog op de agenda gezet om haar dienstverlening en bedrijfsvoering aan te laten sluiten op de verdere digitalisering in de samenleving. In 2017 is het informatiebeleid van de gemeente Hulst geactualiseerd en vastgelegd in het Informatiebeleidsplan 2018-2021. De opzet daarvan is ten opzichte van voorgaande jaren enigszins gewijzigd: de gedefinieerde projecten worden niet aan het begin van de planperiode al over de gehele periode gepland, maar er wordt met een uitvoeringsplan gewerkt dat jaarlijks wordt geactualiseerd.
In februari 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd uitvoering te geven aan het Informatiebeleidsplan 2018-2021 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma voor 2018. Dit informatiebeleidsplan heeft als focus de verdergaande digitalisering van de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente Hulst en sluit aan bij de ambities uit het Coalitieprogramma 2018-2022 “De kracht van samen”. Uiteraard zijn landelijke ontwikkelingen en verplichtingen zoals de Digitale Agenda 2020 en de Nieuwe Omgevingswet hierin verwerkt. Ook de doorontwikkeling van het (digitaal) zaakgericht werken heeft hierin een prominente plaats.

De gemeente Hulst heeft er, net als de rijksoverheid, voor gekozen om het informatiebeleidsplan op te bouwen rondom thema’s. Een thema is een cluster van onderwerpen en/of projecten die bij elkaar horen en onderling een nauwe relatie hebben. In het informatiebeleidsplan van de gemeente Hulst zijn de volgende thema’s benoemd:

  • Digitale Agenda 2020;
  • Het Nieuwe Werken;
  • De Nieuwe Omgevingswet;
  • Digitaal (zaakgericht) werken;
  • Informatiebeveiliging;
  • Business Intelligence;
  • Beheer informatievoorziening;
  • ICT-infrastructuur.

Het informatiebeleidsplan beschrijft het beleid ten aanzien van deze thema’s, passend in de totaalvisie en ontwikkeling van de gemeente Hulst. In het uitvoeringsplan wordt per jaar beschreven welke projecten inclusief bijbehorende begroting en planning opgepakt zullen worden. Tevens wordt het uitvoeringsplan van het voorgaande jaar geëvalueerd. Het uitvoeringsplan 2021, inclusief de evaluatie van het uitvoeringsplan 2020, zal begin 2021 worden aangeboden aan de gemeenteraad.

Als de COVID-19-crisis ons één ding helder heeft gemaakt is dat wij niet meer kunnen zonder goede ICT-voorzieningen. Goede ICT-voorzieningen zorgen ervoor dat wij het fundament van onze dienstverlening en bedrijfsvoering, namelijk de informatievoorziening, altijd en overal beschikbaar hebben. Ook als we niet meer fysiek aanwezig kunnen zijn op het gemeentehuis. De dienstverlening en bedrijfsvoering draait gewoon door. Een goede informatievoorziening en bijbehorende ICT-voorzieningen is het belangrijkste fundament van een goed functionerende overheid geworden.

In 2020 is de aanschaf en het beheer van de ICT-infrastructuur ondergebracht bij een externe partij en beschikt de gemeente nu over een moderne ICT-infrastructuur die toekomst gereed is. De medewerkers kunnen met een veilige, moderne werkplek, zowel op kantoor als thuis nagenoeg alle werkzaamheden digitaal uitvoeren. In 2021 zal het digitaal (samen)werken verder worden doorontwikkeld door optimaal gebruik te maken van de functionaliteiten die de nieuwe ICT-infrastructuur ons biedt.

Een ander speerpunt voor 2021 is de implementatie van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), als randvoorwaarde voor de uitvoering van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2022.

De reikwijdte van het huidige informatiebeleidsplan is tot en met het jaar 2021. In 2021 zal het informatiebeleid van de gemeente Hulst worden geactualiseerd en worden vastgelegd in een nieuw Informatiebeleidsplan 2022-2025. Dit zal ook worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:17:16 met de export van 11/16/2020 11:23:37