Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Communicatie

In 2019 stond de positieve berichtgeving centraal. Wat voor goeds gebeurt er in onze gemeente? En wat voor goeds doet de gemeente? Dat traject werd in maart 2020 verstoort door het coronavirus en alle gevolgen daarvan. In deze periode werd wel aandacht besteed aan positieve initiatieven (aandacht voor elkaar), doch niet in de trend zoals was ingezet. De ambitie is dat zodra de coronasituatie achter de rug is, de positieve berichtgeving in 2021 weer nadrukkelijk aandacht te geven.

Bij die positieve berichtgeving speelt sociale media een belangrijke rol. De gemeente Hulst doet het goed op sociale media. Zeker in de coronaperiode (elk nadeel heeft zijn voordeel) is het aantal volgers op met name Facebook behoorlijk gestegen. Interactie op sociale media zal ook in 2021 de nodige aandacht vragen. Het continue monitoren daarvan is en blijft een belangrijk aandachtspunt.

Ook de traditionele communicatiemiddelen bewijzen nog steeds hun nut. Daarom wordt dat gebruik in 2021 voortgezet. Filmpjes – waarvan het gebruik in 2019 werd opgepakt, doch in 2020 grotendeels stil lag – wordt in 2021 weer opnieuw opgepakt.

In het najaar 2020 werd het interne traject “Direct Duidelijk, hoe leuk is dat!” gelanceerd. Dat loopt door in 2021. Dat is een organisatie breed gebeuren. Het gaat hierbij om het begrijpelijker en toegankelijker maken van brieven en teksten. Streven is om zoveel als mogelijk op B1-niveau te schrijven. Dit sluit aan bij de speerpunten van de Inclusieagenda, zoals door de gemeenteraad vastgesteld. Iedereen moet mee kunnen doen, dus iedereen moet ook kunnen goed en gemakkelijk begrijpen wat de gemeente schrijft. Het is de bedoeling om in 2021 taalambassadeurs in de organisatie actief te hebben. Daarnaast is het herschrijven van standaardbrieven een speerpunt.

In 2020 werd in het kader van burgerparticipatie een aantal keer gebruik gemaakt van een enquête. Daar waar passend en wenselijk wordt dat ook zeker in 2021 overwogen.

De gemeentelijke website wordt continue gemonitord. Wat zoeken de bezoekers van de website en vinden zij de gezochte informatie? Onderwerpen die veel worden gezocht, krijgen een prominentere plaats. Informatie die nooit of zeer summier wordt bekeken, wordt weggehaald, met het oog op het zo overzichtelijk mogelijk houden van de site.
De begrotingswebsite is ondertussen omgezet naar een financieel portaal. Daar worden nu steeds alle financiële rapporten (begroting, voorjaarsnota, najaarsnota, jaarrekening) toegevoegd. Het aantal bezoekers van dit portaal is nog laag. In 2021 krijgt het portaal daarom extra aandacht.

Jumelage Michelstadt
In 2021 wordt een voortzetting van de jumelage-gedachte voorzien, op kleinere schaal dan in het jubileumjaar. Doelstelling is met name in te spelen op initiatieven die uit de gemeenschap komen.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:17:16 met de export van 11/16/2020 11:23:37