Programma 08 Ruimte en wonen

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Tegengaan van Verpaupering.

Wat gaan we ervoor doen:

We gaan 10 eigenaren van verpauperde woningen aanschrijven, hen vragen wat hun plannen zijn met de verpauperde woning en actief behulpzaam zijn met sloop of opknappen. Daarnaast gaan we eigenaren actief wijzen op de beschikbaarheid van PIW-subsidie.

Planning:

Q1 t/m Q3: 10 eigenaren aanschrijven en begeleiden, Q3: burgers intensief informeren over PIW subsidie en start onderzoek naar nieuwe 4e inventarisatieronde.

Indicator:

  • Aantal aanschrijvingen: 10 per jaar.
  • Aantal opgeknapte/gesloopte woningen: 10.
  • Aantal PIW aanvragen: 10 aanvragen.

Financiële middelen:

Past binnen de reguliere budgetten.

Risico's:

Geen specifieke risico’s.

Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied

Wat gaan we ervoor doen:

  • Voorbereiden van het tot ontwikkeling brengen van het veerplein, de Westelijke Perkpolder en de veerhaven.
  • Voorbereiden afname en realisatie eerste fase bouwkavels Veerplein.
  • Uitvoering geven aan de samenwerking met HAZ via Perkpolder Beheer BV.

Planning:

Hulst aan Zee (HAZ) heeft tot 1 juli 2021 de tijd om tot een haalbare businesscase voor de Westelijke Perkpolder te komen.

Indicator:

Ontwerp veerplein is volledig uitgewerkt, ontwerp Westelijke Perkpolder is geoptimaliseerd. Grondverkoop eerste fase veerplein is gerealiseerd. Verkoop woningen is gestart.

Financiële middelen:

Aandelenkapitaal is 100% in handen van de gemeente Hulst. De gemeente heeft een borgstelling afgegeven voor € 24 miljoen. Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.

Risico's:

Door het sluiten van de KOO eind 2018 is meer zekerheid ontstaan over de afname en betaling van gronden en zijn de risico’s verkleind. Het risico bestaat natuurlijk altijd dat HAZ haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt. In de KOO is geprobeerd de afspraken zodanig vorm te geven dat de risico’s overzichtelijk blijven en dat de gemeente regie over het proces kan houden.
Het niet kunnen vinden van eindgebruikers van de verschillende onderdelen van het project door HAZ vormt een risico voor het project. Het gaat om exploitanten van de golfbaan, hotel en jachthaven en om kopers van de woningen. Ongeacht of deze eindgebruikers worden gevonden, heeft HAZ wel de verplichting om op afgesproken momenten gronden af te nemen.
Het aanvechten van verleende vergunningen door een in het gebied actieve partij geeft het risico op vertraging en vormt daarmee ook een afbreukrisico.

Exploitatie De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie

Wat gaan we ervoor doen:

De verkoop van deelgebied 2, 4 en 8 bewerkstelligen en de voorbereiding van bouwplannen op die locaties begeleiden. De exploitatie haalbaar houden.

Planning:

Heel 2021.

Indicator:

Deelgebieden 2, 4 en 8 zijn verkocht.

Financiële middelen:

Voor De Nieuwe Bierkaai is een grondexploitatie opgesteld.

Risico's:

Dit betreft momenteel de grootste grondexploitatie op de balans van de gemeente. De deelgebieden 2, 4 en 8 dienen nog te worden verkocht. Hoewel over alle drie de deelgebieden positief overleg wordt gevoerd met ontwikkelende partijen is er een risico dat dit uiteindelijk (nog) niet tot afname van de gronden leidt en de planning uit de grondexploitatie niet wordt gehaald. Ook het voor een deelgebied niet behalen van de in de grondexploitatie opgenomen verkoopwaardes/geraamde kosten is een risico.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:17:16 met de export van 11/16/2020 11:23:37