Gereed: | Afspraken: | Stand van zaken: |
---|---|---|
Het college staat voor een inclusieve gemeente. Iedereen doet mee. | We hebben een inclusie-agenda. | |
De school is vaak één van de eerste plekken waar een kind aanklopt voor hulp. Het is belangrijk dat scholen de weg weten naar de lokale toegang tot jeugdhulp. Het college vindt het belangrijk dat scholen en jeugdhulpinstellingen zich in gelijke mate verantwoordelijk voelen voor het welbevinden van het kind. | De afstemming tussen kinderopvang, onderwijs en zorg is onderdeel van het toekomstbestendige kindvoorzieningenplan. Voor de uitwerking hiervan is een lokale werkgroep opgericht. | |
Te veel kinderen groeien op in (relatieve) armoede. Dat is voor ons niet acceptabel. Kinderen moeten de kans krijgen zich volledig te ontplooien en volop mee kunnen doen aan de maatschappij. Het educatieve kind pakket is een goed hulpmiddel. Hieraan zal meer bekendheid moeten worden gegeven. | Er is een samenwerkingsovereenkomst ondertekend door de Zeeuws-Vlaamse gemeenten en Leergeld. Via diverse communicatie-instrumenten, waaronder die van onze gemeente, wordt continu informatie/voorlichting gegeven. De consulenten van Werk, inkomen en schuldhulpverlening nemen de voorziening(en) actief mee in hun cliëntcontacten. Daarnaast zijn ketenpartners geïnformeerd en op de hoogte van de voorziening(en). Uit de periodieke afstemming met Leergeld blijkt een toename van het beroep op voorziening(en) Educatief kindpakket, hetgeen een positief signaal is over bekendheid. | |
Wij willen jongeren actief betrekken bij de samenleving, juist omdat het belang van een sterke samenleving geen vanzelfsprekendheid meer is. Een zinvolle maatschappelijke stage brengt jonge mensen in contact met verschillende groepen in de samenleving. Het college zet zich in voor de maatschappelijke stage door dit eventueel te ondersteunen met budget. | De maatschappelijke stage maakt onderdeel uit van het onderwijsprogramma van het Reynaertcollege. Er is een convenant gesloten tussen het Reynaertcollege, Hulst voor Elkaar en de gemeente om de maatschappelijke stage te continueren waar de wettelijke verplichting inmiddels is vervallen. | |
We maken ons sterk voor iedereen die aan de kant staat. Ook voor mensen waar betaald werk een brug te ver is, is participatie van belang. Voor ons is de tegenprestatie een middel om mensen te activeren die nu wel een uitkering ontvangen, maar verder niet participeren. | De gemeente heeft haar beleid t.a.v. de tegenprestatie vastgelegd in beleidsregels. Hieraan wordt uitvoering gegeven. Continue proces van uitvoering. Inzet instrumentarium o.b.v. werkladder en maatwerk. | |
Wij willen voorkomen dat inwoners tussen de wal en het schip belanden. Daarom is extra aandacht nodig voor beschut werk en voor de aansluiting van jongeren die van het PRO/VSO-onderwijs komen naar de arbeidsmarkt. | De gemeente heeft per 31-01-2019 aan 6 personen een beschutte werkplek kunnen bieden. Continu proces van uitvoering. Inzet instrumentarium o.b.v. de werkladder en maatwerk. Goede relatie en overleg met de Praktijkschool, regionaal met ZSM (Zeeuwse Stichting Maatwerk). | |
We gaan voor een georganiseerde bemiddeling voor bijstandsgerechtigden vanuit de gemeente voor vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld door het vrijwilligerssteunpunt. | Het steunpunt vrijwilligerswerk (HvE) bestaat al jaren. Continu proces van uitvoering. Inzet instrumentarium o.b.v. de werkladder en maatwerk. De kortste weg naar "regulier" werk is leidend. | |
Armoede is niet alleen een financieel probleem, maar vooral ook een zaak van niet kunnen meedoen in de samenleving. Daarom gaat het college een actief armoedebeleid voeren. Hier geldt dat de inwoner eerst zelf verantwoordelijk is. | Nieuw minimabeleid (unaniem) door gemeenteraad vastgesteld. | |
Goed toegankelijke en begrijpelijke informatie over de minimaregelingen zowel van de gemeente als het rijk is een basisvoorwaarde. Mensen die afhankelijk zijn van een uitkering, hebben daar over het algemeen niet voor gekozen. Ze zitten in een situatie die niemand wenst. Ze moeten met respect worden bejegend. | Continu proces van uitvoering. | |
Wij zetten projecten met vrijwilligers in voor mensen die moeite hebben hun administratie op te zetten. Een voorbeeld is ‘schuldhulpmaatjes’. We zorgen ervoor dat gemeentelijke schuldhulpverlening snel kan helpen. Er mogen geen wachtlijsten ontstaan. | Gemeente voert de "Wet gemeentelijke schuldhulpverlening" uit. Continu proces van uitvoering. Er bestaan geen wachtlijsten. Schuldhulpmaatjes inmiddels opgericht en actief in de gemeente Hulst. Daarnaast al langer algemene voorzieningen als de formulierenbrigade en burgeradviseur, etc. | |
Voedselbanken blijken helaas noodzakelijk, maar moeten wel een tijdelijke oplossing blijven. Bezoekers van de voedselbank hebben vaak meer problemen tegelijk, zoals werkloosheid en schulden. De gemeente gaat hen actief benaderen om deel te nemen aan het schuldhulpverleningstraject en het zoeken van werk. | Inwoners die een beroep moeten doen op de voedselbank worden hiervoor doorverwezen door HvE (maatschappelijk werk). Hieraan ligt een integrale diagnose en aanpak van de problematiek ten grondslag. De problematiek van mensen die beroep moeten doen op voedselbank zijn complex en divers. Werk en/of schuldhulp vormen niet altijd een oplossing. | |
Dethon heeft een belangrijke functie bij het aanbieden van re-integratie- en werkleertrajecten in Zeeuws-Vlaanderen. Mensen die net niet mee kunnen in het arbeidsproces, hebben ook recht op een goede, veilige werkplek. We gaan de belangrijke functie van Dethon blijven onderkennen en zorgen dat de toekomst van deze instelling gewaarborgd blijft. | Dethon is bezig met omvormen naar een reïntegratiebedrijf. De besluiten zijn genomen. | |
Grensoverschrijdende samenwerking is een noodzaak om mensen aan het werk te krijgen. Daar zetten we dan ook op in. Belemmeringen moeten weggenomen worden. | Via samenwerking in de EGTS Linieland van Waas en Hulst worden waar mogelijk grensoverschrijdende belemmeringen weggenomen. De jaarlijkse grensoverschrijdende jobbeurs is daarvan een goed voorbeeld. | |
Stichting Hulst voor Elkaar is de centrale wegwijzer voor iedereen in de gemeente die advies of ondersteuning nodig heeft op het gebied van zorg en welzijn. | Hulst voor Elkaar krijgt steeds meer naamsbekendheid. | |
De lokale toegang tot zorg moeten we goed organiseren. Zowel voor de jeugdzorg, WMO en participatie in het kader van de participatiewet. | Samenwerking gemeente en Hulst voor Elkaar ontwikkelt zich goed. Er is een groot belang gemoeid met de lokale toegang tot zorg, ook voor het beheersen van de uitgaven. Daar moet aan gewerkt worden. | |
Een goede samenwerking met de zorgleveranciers is cruciaal. | Er vindt periodiek overleg plaats. | |
We gaan uit van de persoonlijke kracht en waardigheid van mensen. Natuurlijk houden we rekening met wat mensen niet kunnen, maar ons vertrekpunt is wat mensen wél kunnen. Dat vergt niet alleen algemene regels, maar vooral ook maatwerk bij de toewijzing van zorg. | In samenspraak met Hulst voor Elkaar wordt zoveel mogelijk maatwerk gestimuleerd. | |
Uitgangspunt voor het college is en blijft, dat wie hulp nodig heeft het ook krijgt. Niet het budget, maar de persoon is leidend in de zorgaanvraag. | Binnen het sociaal domein wordt hier breed inhoud aan gegeven. | |
We willen het mogelijk maken dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, maar wel op een veilige manier. Met woningcorporaties maken we gerichte prestatieafspraken over de hoeveelheid en de kwaliteit van het woningaanbod. | Meenemen in jaarlijks "bod" corporaties. Dit wordt ook meegenomen in het opstellen van de woon-zorgvisie. | |
De mogelijkheid tot woningaanpassingen is onderdeel van de maatschappelijke ondersteuning. | Binnen de beleidsrichtlijnen wordt hier inhoud aan gegeven. | |
Bij inzet van zorg moet er sprake zijn van een integrale benadering. De ordening van de zorg kan worden gerealiseerd in zorgcirkels waarin door hulp en zorgverlening wordt samengewerkt. Het college wil dit faciliteren. Op deze wijze kunnen ook verbindingen worden gelegd tussen het sociale- en zorgdomein. | Bij de inzet van de zorg streven we naar een integrale benadering. Hiervoor is samenwerking en afstemming nodig binnen het sociaal domein en tussen sociaal domein en zorgdomein. In het kader van de Zeeuws Vlaamse samenwerking wordt hieraan gewerkt. We denken begin 2021 resultaten te kunnen melden. Voor het vormgeven van zorg in de vorm van zorgcirkels is ook overleg met de aanbieders nodig. Dit is een onderdeel van het proces om te komen tot een woon-zorgvisie. De woon-zorgvisie is naar verwachting in 2020 gereed. | |
Aanvraagprocedures voor voorzieningen en verstrekkingen moeten een zo kort mogelijke doorlooptijd hebben. De mantelzorger, familielid of ouderenadviseur moet een vaste positie bij het keukentafelgesprek krijgen. | Doorlooptijd aanvragen blijft punt van aandacht in overleg en bij de productie-afspraken met HvE. De mogelijkheid om een familielid, mantelzorger, kennis of onafhankelijke cliëntondersteuner bij het keukentafelgesprek aanwezig te laten zijn is in vele gevallen gerealiseerd. | |
Mantelzorgers zijn de zachte kracht in de zorg voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Mantelzorgers vinden het normaal om te zorgen voor een hulpbehoevend(e) familielid of kennis. | Bij de gemeente zijn circa 600 mantelzorgers bekend. | |
De dagopvang en de respijtzorg moet in de gemeente op orde zijn, zodat mantelzorgers van tijd tot tijd even op adem kunnen komen. De gemeente staat naast de mantelzorgers en faciliteert ze, bijvoorbeeld door individuele coaching en training. | Dagopvang en respijtzorg zijn op orde. Wel streven we naar meer algemene voorzieningen op dit thema. | |
Het mantelzorgcompliment blijft ook de komende periode van toepassing. | Ook voor 2019 is een mantelzorgcompliment uitgedeeld | |
We gaan een onafhankelijk zorgmeldpunt instellen waar inwoners met klachten terecht kunnen. | Klachten kunnen verschillende routes volgen: bij de gemeente -> de gemeentelijke klachtenprocedure. Bij de HvE(Toegang) -> de daar ingestelde klachtenprocedure. Bij zorgaanbieders -> de bij hen geldende klachtenprocedure. Het melden van "zorgen" (weggelopen, verwarde personen, uit de handlopende ruzies) kan bij de crisisdienst, o.m. via HvE. | |
De polikliniek ZorgSaam in Hulst moet gehandhaafd blijven. | De inzet is om de poli voor Hulst te behouden met het faciliteren van een eventuele gewenste verhuizing van de poli van de huidige locatie naar de vestiging van ZorgSaam aan de Truffinoweg. Er is een principe-aanvraag binnen. | |
Wij willen een gemeentelijke aanpak van eenzaamheid, waarbij ouderen die in isolement dreigen te raken regelmatig worden bezocht. Het opzetten van een zogenaamd “maatjes” project kan hierbij helpen. | Er zijn reeds diverse projecten ter bestrijding van eenzaamheid. Het thema eenzaamheid blijft aandacht krijgen in de jaren 2019-2022 en zal worden ingevuld in overleg met organisaties in het voorveld, op zoek naar werkende concepten. | |
We hebben er de afgelopen jaren extra taken bij gekregen op het terrein van de (jeugd)zorg en werk, met tegelijk forse bezuinigingen. De opgave voor ons is om zorg te leveren voor het geld dat we daarvoor krijgen. Voor ons is het uitgangspunt: Rijksgeld voor de zorg, gaat naar de zorg. | Het jeugdzorgbudget is momenteel ontoereikend. Vanuit Zeeland zijn initiatieven ontplooid om het Rijk te bewegen extra gelden beschikbaar te stellen. | |
Innovaties kunnen de kwaliteit van zorg aanzienlijk verbeteren. De komende jaren zal het budget voor de zorg onder druk blijven staan. Het is daarom zaak om eventuele overschotten deels in te zetten voor innovatie in de zorg. Dat draagt bij aan goede zorg. | Een drietal innovatie-projecten hebben al vorm gekregen. Nieuwe innovatievoorstellen kunnen worden ingediend. | |
In het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking heeft de gemeente er een aantal taken bij gekregen. Niet alleen op het gebied van de zorg, maar ook op het gebied van toegankelijkheid van de openbare ruimte. Dit zal ook de komende periode moeten worden opgepakt. | De inclusie-agenda is in 2019 vastgesteld. De uitvoering is in 2020 gestart. | |
Het college zet in op vorming van een integrale adviesraad voor het gehele sociale domein. | De nieuwe raad is in 2020 geïnstalleerd en begonnen met haar werkzaamheden. Een aantal adviezen zijn inmiddels uitgebracht. | |
Onze dorps- en gemeenschapshuizen gaan we ook de komende jaren koesteren. Zij zijn essentieel voor de leefbaarheid in de kernen. In ieder geval gaan we “De Kauter” moderniseren en een onderzoek doen naar de uitbreiding van Malpertuus. Het noodzakelijk onderhoud zal jaarlijks worden bekeken. | De Kauter heeft nieuwe kleedlokalen en Malpertuus is uitgebreid met een lokaal. | |
Het visiedocument Den Dullaert wijk wordt verder uitgewerkt. | Visiedocument is gepresenteerd in de gemeenteraad. Het besluit is genomen om de visie uit te werken. |