Gereed: | Afspraken: | Stand van zaken: |
---|---|---|
Wij willen bijdragen aan een leefomgeving die sociaal en leefbaar is. Maar ook duurzaam, gezond en klimaatbestendig. Een leefomgeving die ‘toekomstbestendig’ is voor generaties na ons. | Lokaal/regionaal/provinciaal oppakken. Het deel van duurzaam, gezond en klimaatbestendig wordt meegenomen in het duurzaamheidsbeleid. | |
Bij nieuwbouwprojecten zullen wij aandringen op duurzaam bouwen, zoals het mogelijk maken van duurzame energieprojecten in bestemmingsplannen en de nul-op-de-meterwoningen. | In november 2018 is een beleidsregel opgesteld voor zon- en windenergie in de gemeente Hulst. De beleidsregel stimuleert het gebruik van daken voor de opwek van duurzame energie. Tevens biedt het mogelijkheden voor zonneparken op land (m.u.v. agrarische percelen). Hierdoor is een concreet beleid ontwikkeld waaraan kan worden getoetst. Komende tijd gaan we aan de slag met het stimuleren van zon-op-dak door het sturen van brieven naar eigenaren van grote dakoppervlakken. Deze brieven zijn verstuurd en presentatiemiddag heeft plaatsgevonden. | |
Bij bestaande bouw kunnen samen met (woningbouw)coöperaties de sociale huurwoningen, scholen, etc. energiezuiniger worden gemaakt. | Verduurzaming is een vast onderdeel bij de kwartaaloverleggen en onderdeel van de prestatieafspraken. Corporaties zijn zich bewust van de duurzaamheidsopgave. De bestaande sociale huurwoningvoorraad die ""het waard is om te verduurzamen"" wordt verduurzaamd door middel van verschillende ingrepen/aanpassingen; te denken valt aan het plaatsen van zonnepanelen en aanbrengen van isolatie. (sloop en) Nieuwbouw van woningen is enkel nog energieneutraal; getuige bijvoorbeeld de herstructurering van de woningen van de WSH aan de Janseniuslaan. WSH heeft woningen aan de Moerschansstraat gerenoveerd en nul-op-de-meter gemaakt. | |
In het Omgevingsplan willen wij - in samenwerking met betrokken partijen, waaronder de netbeheerder en woningcorporaties - voorwaarden kunnen stellen aan de keuze voor de toekomstige energie-infrastructuur. | De energie-infrastructuur is een van de vele aspecten die worden meegenomen in de inventarisatie voor het nieuwe Omgevingsplan. De voorbereidingen voor het Omgevingsplan zijn begin 2019 gestart. Gesprekken met Enduris zijn gestart om de netcapaciteit te vergroten van 10KV naar 150KV. Planning is om dit binnen 8 – 10 jaar te verwezenlijken. | |
Het installeren van zuinige, duurzame LED-verlichting in openbare gebouwen en straatverlichting moet voortvarend verder worden doorgevoerd. We gaan kijken of we energiebesparende maatregelen met een korte terugverdientijd kunnen uitvoeren aan onze gemeentelijke gebouwen. Energiebesparende maatregelen moeten we niet zien als uitgaven, maar als investering die uiteindelijk een kostenbesparing oplevert. | OV plan is vastgesteld door de Raad - Verduurzamen drie gemeentelijke gebouwen bevindt zich in afrondende fase. | |
Initiatieven voor duurzaamheid zullen wij omarmen en toestaan waar mogelijk en in overleg met betrokkenen. Voorlichting is een onderdeel dat we als gemeente zelf op kunnen pakken. Inwoners die een omgevingsvergunning aanvragen worden geïnformeerd over de mogelijkheden. | In de beleidsregels voor zon- en windenergie gemeente Hulst is beschreven dat wij als gemeente Hulst potentiële locaties voor zon-op-dak zelf gaan inventariseren in samenwerking met Enduris. Zo willen wij de eigenaren van panden met grote dakoppervlakken stimuleren om hun daken in te zetten voor duurzame energieopwekking (zonnepanelen). Voorlichting wordt nu gegeven door ‘duurzaam bouwloket’. Of dit zo blijft vormt onderdeel van het duurzaamheidsbeleidsplan en diens uitvoeringsprogramma. | |
We gaan mogelijkheden onderzoeken voor een breder netwerk van elektrische laadpalen. | Er zijn inmiddels afspraken gemaakt en convenanten gesloten. Door bureau Overmorgen is er een onderzoek uitgevoerd voor een ‘logische’ groei van laadpalen. Kaartmateriaal is gereed. | |
Heldere communicatie over het nieuwe afvalbeleid is belangrijk. Het moet voor burgers duidelijk zijn waar ze terecht kunnen met afval, waarom en hoe we belasting heffen, wat ze zelf kunnen doen om een bijdrage te leveren aan het milieu, wat afval scheiden oplevert, etc. Verdere scheiding van afvalstoffen moet efficiënt worden bevorderd. Regelmatig evalueren we en volgen de ontwikkelingen in de markt. | Is onderdeel van taakveld inzamelen huishoudelijk afval. | |
Zwerfafval in het buitengebied vraagt de komende periode extra aandacht. Vooral de agrariërs hebben veel last van onder andere uit auto’s geworpen afval. Dit kan grote consequenties hebben voor materiaal, maar ook voor de dieren die afhankelijk zijn van gras uit de bermen cq. van het land. | Veelal verantwoordelijkheid waterschap/ Provincie. We nemen dit mee in periodieke overleggen. | |
De vergoeding die de verenigingen krijgen voor het ophalen van het oud papier, is voor veel verenigingen een belangrijke inkomstenbron. Wij houden die vergoeding in stand. | Is opgenomen in gemeentelijk beleid - samenwerking met afd. Bedrijfsvoering. | |
Een aantal jaar geleden zijn de milieutaken van de Zeeuwse gemeenten overgeheveld naar de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Het doel: efficiënter werken en daardoor kosten besparen. Wij zijn van mening dat de RUD nog efficiënter kan worden georganiseerd. | Vanaf 1/1/2021 afrekenen op uren als voorloper van PxQ. | |
Handhaving van milieuregels moet allereerst gebeuren middels een goede voorlichting. Risicobedrijven moeten frequenter worden gecontroleerd. | Vanaf 1/1/2021 afrekenen op uren als voorloper van PxQ. | |
We streven naar een schoon milieu, een vitale natuur en een aantrekkelijk landschap. Een onderzoek naar de uitbreiding van meetpunten voor luchtvervuiling is noodzakelijk. | Loopt in de Kanaalzone, nog niet in Hulst. | |
Afvalstoffenheffing moet kostendekkend zijn en eventuele overschotten worden verwerkt in de tarieven. | Hier wordt jaarlijks uitvoering aan gegeven. | |
Het reinigingsrecht dat geheven wordt bij bedrijven schaffen we af. Bedrijfsafval wordt dan niet meer opgehaald door de gemeente. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun bedrijfsafval. | Is in 2020 beëindigd. |