Programma 02 Verkeer, vervoer en openbare ruimte

Speerpunten Coalitieprogramma

Gereed:

Afspraken:

Stand van zaken:

Handhaving van 30 km zones moeten we de komende jaren nadrukkelijker oppakken. Snelheidscontroles zijn hierbij essentieel.

In overleg met politie. Politie controleert enkel als wegvak ook zodanig is ingericht.

We zetten in op goede concessies voor het openbaar vervoer, waarbij alle kernen bereikbaar moeten zijn.

Verantwoordelijkheid provincie, regulier overleg met de provincie.

Goede verbindingen richting België, Breda en de rest van Zeeland zijn essentieel. Aansluiting op het treinverkeer in West-Brabant kan een goed alternatief zijn voor bereikbaarheid van de rest van Nederland.

Verantwoordelijkheid provincie, regulier overleg met de provincie.

De tarieven voor het openbaar vervoer moeten betaalbaar zijn voor Zeeuws-Vlaanderen.

Verantwoordelijkheid provincie, regulier overleg met de provincie.

We gaan in overleg met onze zuiderburen over de bereikbaarheid van de E34. De aansluiting van Hulst op deze weg moet worden verbeterd.

EGTS. Ook via gedeputeerde van der Maas wordt er gesproken om Tol voor vrachtwagens te verplaatsen voor de afrit van Hulst. Dat scheelt vrachtwagens door Kapellebrug.

We maken ons sterk voor een tolvrije tunnel of kortingskaart voor onze inwoners voor de Westerscheldetunnel.

Raad heeft in haar vergadering van 20 februari 2020 een motie aangenomen voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel als compensatie voor het wegvallen van de marinierskazerne.

De komende jaren gaan we tenminste de Cloosterstraat te Kloosterzande, Stationsweg (rotonde Scharnier en Absdaalseweg) te Hulst, randweg Vogelwaarde, Tivoliweg te Hulst, Frederik Hendrikstraat te Lamswaarde en het parkeren aan de Truffinoweg te Hulst aanpakken conform het Meerjaren investeringsplan.

MIP is vastgesteld door de gemeenteraad/ alle genoemde werken, uitgezonderd Truffinoweg, staan in het MIP en worden uitgevoerd conform planning Truffinoweg , ontwikkelingen Blaauwe Hoeve.

In overleg met provincie problematiek Kuitaart aanpakken.

Overleg met de Provincie en dorpsraad heeft op 16 juni plaatsgevonden. Inmiddels wordt aan een planning gewerkt.

Aandacht voor het zwaardere landbouwverkeer is noodzakelijk. De komende periode zal een oplossing moeten worden gezocht om het zwaardere landbouwverkeer uit de kernen te weren.

Met de realisatie van een landbouwroute om Vogelwaarde (Rapenburg) wordt gewerkt aan het oplossen van het grootste knelpunt t.a.v. landbouwverkeer in onze gemeente.

Er moet de komende periode extra aandacht zijn voor de verkeersveiligheid van de fietsers. Fietspaden moeten goed worden onderhouden.

Is onderdeel van beleidsveld Verkeer & Vervoer en onderhoud fietspaden is onderdeel van beheerplan Wegen.

De binnenstad van Hulst verdient extra aandacht. De Visie binnenstad moet hieraan bijdragen. Ook de inrichting van de Grote Markt zal de komende vier jaar aandacht krijgen.

Er is een ontwerpplan centrum binnenstad. Eerste werk is Houtmarkt in 2019 en laatste werk is Gentsepoort in 2027.

Het parkeerbeleid in de binnenstad zullen we in de komende periode onder de loep nemen.

Parkeerbeleid is rond en wordt voorbereid.

De onkruidbestrijding op onze wegen en onderhoud van ons straatmeubilair moeten de komende periode nadrukkelijker worden aangepakt. Er zullen extra middelen moeten worden gezocht om dit te verbeteren.

Er worden nieuwe afspraken met Dethon en ZRD gemaakt.

We gaan door met het goed onderhouden van onze wegen en groen.

Is verwerkt in beleidsplan en beheerplan.

De openbare verlichting moet duurzamer worden. Het geeft een gevoel van veiligheid en voorkomt onoverzichtelijke situaties.

Is verwerkt in beleidsplan en beheerplan.

We gaan de mogelijkheden onderzoeken om bij herstructurering de openbare ruimte klimaatbestendig en waterrobuust in te richten.

Klimaatstresstest is ingepland voor april 2019. Medewerker duurzaamheid samen met medewerker water.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:17:16 met de export van 11/16/2020 11:23:37