Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Doel/Visie
In overleg met Dethon wordt gekeken naar de nieuwe rol van het bedrijf waarbij het in stand houden van een sociale werkvoorziening de belangrijkste doelstelling was tot een partner in het sociaal domein met als belangrijkste doelstelling het mede vormgeven van een “mensontwikkelbedrijf” waarbij de verdiencapaciteit van de WSW-er in reguliere bedrijven een belangrijk uitgangspunt is.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 2 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 4.230.626, waarvan € 500.000 als bijdrage in nadelig saldo.
Resultaat begrotingsjaar
In 2021 wordt een negatief resultaat van € 2,2 miljoen verwacht.
Eigen vermogen
Eind 2021: € 1,4 miljoen
Vreemd vermogen
Eind 2021: € 12,7 miljoen
Ontwikkelingen
In 2020 werd besloten de activiteiten in het VOC (opleidingscentrum glastuinbouw) te beëindigen. De kosten van dit onderdeel lopen nog een aantal jaren door. De gemeentelijke bijdragen worden wel lager (voor de gemeente Hulst van € 88.000 in 2020 naar € 46.000 in 2021).
Risico's
Het transformatieproces draagt in 2021 nog onvoldoende bij in het terugdringen van het tekort.
Programma
06 Sociaal domein
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD)
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie
De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 1.101.629.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
Eind 2021: € 3,9 miljoen (excl. IJZ)
Vreemd vermogen
Eind 2021: € 2,2 miljoen (excl. IJZ)
Ontwikkelingen
De GGD Zeeland treedt op als uitvoeringsorganisatie en adviseur van de Zeeuwse gemeenten. De GGD heeft de begroting 2021 aangeboden, waarin is verwoord dat er met twee programma’s wordt gewerkt: Publieke Gezondheid en Inkoop Jeugdhulp. Publieke Gezondheid bestaat uit drie inhoudelijke programmalijnen: Gezond in de Wijk, Fysieke Veiligheid & Bescherming en Sociale Veiligheid. Afgelopen jaren lag de aandacht van de GGD op het goed uitvoeren van de taken zelf en minder op de doelen en resultaten van de programma’s. De Zeeuwse gemeenten hebben aangegeven meer zicht en grip te willen op de gemeenschappelijke regeling, vooral op de doelen en resultaten ervan. De concrete invulling van dit uitgangspunt zal in de aanstaande periode in nauwe samenwerking met de Zeeuwse gemeenten plaatsvinden. De Coronacrisis en de gevolgen daarvan, zowel menselijk als financieel, zullen een stempel drukken op de kosten van de GGD in 2021. De GGD voert verschillende werkzaamheden uit in het kader van coronamaatregelen. Deze werkzaamheden brengen kosten met zich mee. Daarnaast zullen naar verwachting veel mensen lichamelijk en geestelijke nadelige gevolgen ondervinden van de Coronacrisis. De GGD zal dan ook werkzaamheden ontplooien voor mensen die zich bij de GGD melden met klachten veroorzaakt door de Coronacrisis. Het aantal ouderen in Zeeland neemt toe. Dit in combinatie met de ontwikkeling dat mensen langer thuis blijven wonen, levert allerlei nieuwe maatschappelijke en ook gezondheidsvraagstukken op. Dit heeft tot gevolg dat gemeenten te maken krijgen met grote uitdagingen op het gebied van zorg- en ondersteuningstaken, zowel inhoudelijk als financieel.Met ingang van 1 januari 2019 is een nieuwe meldcode ingevoerd die bedoeld is om kindermishandeling en huiselijk geweld in Nederland terug te dringen. Het is van groot belang dat er tijdig wordt gemeld. Door de aanscherping van de Wet Meldcode heeft Veilig Thuis een radarfunctie gekregen. De gevolgen zijn tweeledig: er zijn meer meldingen en elke melding kost meer tijd in afhandeling. Het aantal meldingen in Zeeland is in de loop van 2020 enigszins gestagneerd ten opzichte van het niveau van 2019 (ook hierbij speelt de Coronacrisis een rol, want geconcludeerd is dat meldingen uitbleven door coronamaatregelen, zoals afstand houden en quarantaine), maar het ligt nog ver boven het niveau van 2018. Dit blijft de nodige (financiële) consequenties met zich meebrengen.Tot slot is er de ‘Voorlopige bestuurlijke opdracht verkenning samenwerking GGD, RUD en VRZ’, waarbij tevens de huisvestingsproblematiek van de GGD speelt. Hieromtrent zullen in de komende periode verschillende samenwerkingsscenario’s worden uitgewerkt. Hierbij zullen de Zeeuwse gemeenten op actieve wijze en op structurele basis betrokken worden en blijven.
Risico's
Behoudens de mogelijke gevolgen van de Coronacrisis zijn er in het risicoprofiel van de GGD geen noemenswaardige wijzigingen opgetreden. Voorlopig is de weerstandscapaciteit voldoende om de bestaande risico’s op te vangen.
Programma
06 Sociaal domein
- Gemeenschappelijke regelingen Collectief vervoer Z-VL, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het WMO-vervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdvervoer.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 1.210.102.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
Er is met ingang van augustus 2020 een nieuwe vervoerder voor het Leerlingenvervoer en het Jeugdvervoer. Het contact dat hieraan ten grondslag ligt, heeft een hoger vervoerstarief dan het vorige contact. Mede hierdoor worden de kosten voor 2021 hoger begroot dan die voor 2020. Gedurende het tweede deel van 2020 zal duidelijk worden in hoeverre de begroting 2021 van het CVV ZVL realistisch is. Bekend is dat deze begroting ruim is opgesteld, mede veroorzaakt door het moeilijk kunnen inschatten van het gebruik van collectief vervoer, veroorzaakt door de Coronacrisis. Deze Coronacrisis brengt ook met zich mee dat er onzekere tijden zijn voor de vervoerder. Het secretariaat van het CVV ZVL en de vervoerder houden elkaar op de hoogte van nadere ontwikkelingen, zowel op het gebied van landelijke coronamaatregelen, als van de bedrijfsvoering van de vervoerder. Ontwikkelingen in deze, kunnen financiële gevolgen voor het CVV ZVL, en dus indirect voor de gemeente, met zich meebrengen.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
06 Sociaal domein
- Gemeenschappelijke regelingen OLAZ/ZRD, Borsele/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Borsele/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie
Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 (exploitatiebijdrage milieupark) € 661.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
2021: € 512.475
Vreemd vermogen
2021: € 9.972.638
Ontwikkelingen
In het algemeen geldt dat er gebrek aan ruimte is op de Zeeuwse milieustraten. Dit probleem blijft zich vergroten doordat er steeds meer afvalstromen dienen te worden gescheiden. Daarnaast zijn veel Zeeuwse milieustraten gedateerd en zijn voorzieningen aan vervanging toe, zowel vanuit technisch oogpunt als vanuit wet- en regelgeving. In opdracht van OLAZ wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Zeeuwse milieustraten te vernieuwen of vervangen. Als gevolg van de strengere landelijke eisen, hogere verwerkingskosten, en verminderde opbrengsten van bepaalde afvalstromen stijgen de kosten van de milieustraten ondertussen.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Momenteel staan de diverse afvalstromen, zoals Oud Papier en Karton en textiel onder druk. De contracten met de verwerkers voor de voor deze afvalstromen staan daardoor ook onder druk. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn in 2020.
Programma
07 Milieu
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Doel/Visie
De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbe-strijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Vanaf 1 januari 2013 is de Brandweer Hulst ondergebracht bij de Veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 1.893.064.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2021: € 2,1 miljoen.
Vreemd vermogen
2021: € 30,9 miljoen.
Ontwikkelingen
Sinds de start van de Covid-19 crisis wordt de bedrijfsvoering van de VRZ in de brede zin aanzienlijk beïnvloed. Dit zal zoals het zich nu laat aanzien ongetwijfeld ook voor 2021 het geval zijn. Vanaf 12 maart 2020 is de crisisorganisatie operationeel onder een GRIP4 structuur. Op 9 juli 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) VRZ ingestemd met de begroting 2021. De begroting 2021 is beleidsarm opgesteld, waarbij het niveau van dienstverlening en veiligheid gestoeld is op het huidige beleid uit het beleidsplan 2016-2019. In de begroting 2021 is het plan van aanpak taakstelling met maatregelen verwerkt om de taakstelling 2020 uit de meerjarenbegroting 2020-2023 op te kunnen lossen. Voor de geplande informatieve raadsbijeenkomsten over de begroting 2021 zal een alternatief in de vorm van een webinar worden geboden.Op dit moment is er nog steeds geen nieuw vastgesteld Regionaal Beleidsplan 2020-2023. Op 9 juli 2020 heeft het AB besloten om het huidige beleidsplan 2016-2019 voor een periode van twee jaar te verlengen tot en met 2021 en het nieuwe beleidsplan vast te stellen voor de periode 2022-2025. Het nieuwe beleidsplan kan dan samen lopen met de nieuwe begroting vanaf 2022.
Risico's
De Covid-19 crisis heeft de bedrijfsvoering van de VRZ in de brede zin aanzienlijk beïnvloed. Enerzijds door de rol die de VRZ heeft bij het bestrijden van deze crisis en anderzijds door de beperkende kabinetsmaatregelen die zijn uitgevaardigd op basis van de adviezen van het RIVM. De onduidelijkheid en de financiële gevolgen voor de VRZ vormen een bijzonder risico.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
- Gemeenschappelijke regelingen Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Zeeuwse Muziekschool (ZMS), Middelburg
Doel/Visie
Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 238.357, onderverdeeld in de algemene bijdrage €218.120 en de bijdrage van €20.237 in de huurlasten van het Baudeloocomplex.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de bijdrage van de deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen
Eind 2019: € 489.739
Vreemd vermogen
Eijnd 2019: € 895.976 betreft alleen overlopende passiva en voorzieningen, geen langlopende geldleningen.
Ontwikkelingen
In de gewijzigde begroting 2020 zijn investeringen opgenomen die de noodzakelijke organisatieaanpassingen mogelijk maken en die dankzij de uittreedsommen voor de resterende gemeenten budgetneutraal kunnen worden voldaan. In overeenstemming met het meerjarenbeleidsplan wil de muziekschool op meer gemeentelijke domeinen actief zijn. Naast het vrijetijdsonderwijs en primair onderwijs heeft dat met name betrekking op het sociaal domein.
Risico's
Het risico bestaat dat de investeringen van de begrotingswijziging 2020 die gedaan worden in het kader van de versterking van de organisatie (deels) niet het gewenste effect sorteren. Dit zou eventueel kunnen resulteren in het (alsnog) saneren van uren met de daarmee gepaarde kosten. Om de deelnemersbijdrage niet te laten stijgen zou de ZMS over moeten gaan tot bezuinigingen of de deelnemersbijdrage laten stijgen.
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
- Gemeenschappelijke regelingen Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2013 is Hulst bij deze gemeenschappelijke regeling aangesloten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2021
De bijdrage voor 2021 bedraagt € 415.742.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeenten
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
In 2020 is de jaarlijkse aanslagronde voor de verschillende belastingen die Sabewa Zeeland uitvoert goed verlopen. De begroting 2021 van Sabewa Zeeland richt zich erop om net als voorgaande jaren de uitvoering van de reguliere processen binnen de Wet WOZ uit te voeren binnen de normen en criteria van de Waarderingskamer. Sabewa Zeeland geeft hierbij aan dat ze voor de interne beheersing van de processen rondom de Wet WOZ de huidige beoordeling “uitstekend” van de Waarderingskamer willen vasthouden Voor het innen van de belastingen streeft Sabewa Zeeland naar een duidelijkere taal richting de burger. In 2021 wordt verder invulling gegeven aan het waarderen van woningen op basis van de gebruiksoppervlakte. Deze overgang vraagt aanpassing van de basisgegevens en taxatiemodellen voor de komende jaren.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
- Gemeenschappelijke regelingen RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, gaat in opdracht van de deelnemers, de gemeenten, de provincie en het waterschap VTH milieutaken en VTH Wabotaken uitvoeren. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen. Bepalend voor de formatieve capaciteit en ureninzet van de RUD zijn de actuele inrichtingenbestanden en de kengetallen en frequenties van de te leveren producten, welke jaarlijks in het kader van PxQ worden geëvalueerd.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 562.500.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers
Eigen vermogen
2021: € 800.000 bestaande uit een eigen reserve van € 600.000 en een weerstandsvermogen PxQ van € 200.000
Vreemd vermogen
2021: Nihil.
Ontwikkelingen
In 2021 zal volgens de planning niet alleen de geplande de deelnemersbijdrage in de begroting RUD Zeeland worden bepaald op basis van P x Q, maar zal ook verrekening van de deelnemersbijdrage plaatsvinden op basis van daadwerkelijk per deelnemer geleverde ureninzet. De eerder voor 2021 begrootte deelnemersbijdrage kon daardoor van € 586.000 worden verlaagd naar € 562.500.
Risico's
Onzekerheid over de datum van invoering van de Omgevingswet. Verschuivingen in bevoegd gezag a.g.v. de Omgevingswet kunnen leiden tot uitname van taken door de deelnemers. Krapte op de arbeidsmarkt kan leiden tot capaciteitsproblemen en kwaliteitsvermindering. Impact van externe ontwikkelingen op het gebied van PFAS, stikstof en PAS op de uitvoering van onze werkzaamheden. Onzekerheden door de invloed van de Coronacrisis. Robuustheid van de RUD Zeeland en het kunnen voldoen aan de landelijke kwaliteitscriteria kunnen door genoemde ontwikkelingen in het gedrang komen.
Programma
07 Milieu
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang 2021
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2021 € 20.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nettowinst 2019 € 163 miljoen
Eigen vermogen
Eind 2019: € 4,887 miljard.
Vreemd vermogen
Eind 2019: € 144,802 miljard.
Ontwikkelingen
De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2020 bedraagt 100 miljoen euro en is een daling van 21% ten opzichte van het eerste halfjaar 2019. Belangrijkste oorzaak hiervan is de herwaardering van activa onder invloed van de coronapandemie. De kredietvraag van met name gemeenten is in 2020, mede door de financiële gevolgen van de pandemie, hoger dan verwacht.
Risico's
De BNG (AAA) wordt nog steeds beschouwd als een van 's werelds meest kredietwaardige banken. Daardoor kan de bank financiering verstrekken tegen lage prijzen. In het eerste halfjaar 2020 is het resultaat negatief beïnvloed door herwaardering van financiële instrumenten als gevolg van hogere opslagen voor krediet- en liquiditeitsrisico's. Ook heeft de bank door de sterk verslechterde economische vooruitzichten de voorziening voor verwachte kredietverliezen moeten verhogen. Het vreemd vermogen is in het eerste halfjaar met ruim 17 miljard euro toegenomen. Het eigen vermogen is nagenoeg gelijk gebleven.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
- Privaatrechtelijk N.V. PZEM, Middelburg
PZEM N.V., Middelburg
Doel/Visie
PZEM is de rechtsopvolger van DELTA NV. PZEM richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (525 volgestorte aandelen, nominaal € 453,78).
Financieel belang 2021
In 2021 wordt er geen dividend begroot en uitgekeerd.
Resultaat begrotingsjaar
In 2019 is een voordelig resultaat van € 20 miljoen behaald.
Eigen vermogen
Eind 2019: € 1.346,6 miljoen.
Vreemd vermogen
Eind 2019: € 940 miljoen.
Ontwikkelingen
In 2019 is er door de aandeelhouders in samenwerking met PZEM onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de aandelen Evides rechtstreeks onder de publieke aandeelhouders te hangen (project “Aqua”). In 2021 zullen hiervoor de eerste stappen genomen worden. Het financiële resultaat over het jaar 2019 laat een flinke verbetering zien ten opzichte van de voorgaande jaren.
Risico's
In de afgelopen jaren heeft PZEM N.V. geen dividend uitgekeerd. Ook in de begroting van gemeente Hulst wordt geen dividenduitkering geraamd. PZEM NV is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM N.V. en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming. Hoewel het risico van de dividenduitkering is ondervangen, vertegenwoordigen de aandelen van PZEM een waarde die door verschillende ondernemingsrisico’s kan fluctueren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
- Privaatrechtelijk EGTS, St.GIllis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie
De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de Maatschappij Linker Scheldeoever. De EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Financieel belang 2021
De bijdrage voor 2021 bedraagt € 27.396 (Begroot: € 27.396), inclusief bijdrage voor "Permanentie Infokeet" Hedwige-Prosperpolderproject.
Resultaat begrotingsjaar
Raming 2020: € 65.509 negatief.
Eigen vermogen
Eind 2019: € 164.728
Vreemd vermogen
Eind 2019: € 46.979 (kortlopende schulden).
Ontwikkelingen
De EGTS is van meerwaarde voor de partners en de regio. Gezien de grote hoeveelheid projecten waarbij de EGTS is betrokken en de beperkte omvang van de EGTS zullen keuzen moeten worden gemaakt over de toekomstige ambities en omvang van de EGTS, de EGTS 2.0.
Risico's
De inkomsten van de EGTS bestaan naast de bijdragen van de partners voor een aanzienlijk deel uit subsidies voor projecten. Er bestaat het risico dat subsidies voor projecten lager worden vastgesteld dan voorzien.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
- Privaatrechtelijk Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
De taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven, instellingen en is opgericht om de bekendheid van Zeeuws-Vlaanderen te vergroten en de streek nóg aantrekkelijker te maken voor nieuwe inwoners/(buitenlandse) arbeidskrachten. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Financieel belang 2021
Bijdrage 2021 € 38.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
Oprichting van het Expatcenter onder de vlag van Onbegrensd is een feit. Wellicht zal de taskforce in 2021 meer focus leggen op regionaal toerisme, vanwege het verdwijnen van het VVV.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente deze taken zelf uit zou voeren.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
- Privaatrechtelijk N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Doel/Visie
De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen. Impuls Zeeland richt zich op: circulaire economie, vrijetijdseconomie, innovatiefinanciering, Smart deltaresources, Logistiek en Energie en Gezondsheidseconomie.
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Financieel belang 2021
Bijdrage € 28.700 voor 2021.
Resultaat begrotingsjaar
In 2019 € 53.612 voordeel.
Eigen vermogen
Eind 2019: € 3.944.949
Vreemd vermogen
Eind 2019: € 1.368.682 alleen schulden op korte termijn.
Ontwikkelingen
Impuls verdient meer met projecten dan vroeger.
Risico's
Het voorziene verlies wordt gemaakt op een deelneming in het IFZ, niet op de operationele kosten.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
- Privaatrechtelijk Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Doel/Visie
Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de B.V.
Financieel belang 2021
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd. Voor de borgstelling ontvangt de gemeente een jaarlijkse garantievergoeding van € 160.000. Deze wordt voor het grootste deel gestort in de reserve GREX.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
Begin 2021: aandelenkapitaal € 96.800
Vreemd vermogen
Begin 2021: € 23,2 miljoen conform GREX.
Ontwikkelingen
De verwachting is dat in afwachting van bezwaar- en beroepsprocedures in 2021 het project gelanceerd zal worden op de markt. Daarnaast zal duidelijk worden of de optie op de westelijke Perkpolder geëffectueerd zal worden door de projectontwikkelaar (Hulst aan Zee).
Risico's
De gemeente Hulst staat borg voor € 24 miljoen voor de financiering van project Perkpolder. De borgstelling is verstrekt aan de BNG-bank. Er zijn een aantal zekerheden die hiertegenover staan. Naast de activa in bezit bij Perkpolder Beheer B.V. is aan de gemeente Hulst een garantie verstrekt door de Provincie Zeeland van maximaal € 3,3 miljoen. Met HAZ B.V. zijn contractuele afspraken gemaakt over afname Veerplein en Jachthaven, waarbij er nog een optie is voor afname van de Westelijke Perkpolder. Met Sobradis N.V. is een default leveringsakte afgesloten ter waarde van € 5 miljoen voor de eerste fase Veerplein. Tenslotte zijn er nog garanties afgegeven door Bouwfonds en AM-Wonen.
Programma
08 Ruimte en Wonen