Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico inventarisatie

In de volgende tabel worden de financiële risico’s samengevat die niet zijn afgedekt door beheersmaatregelen, waardoor deze door de beschikbare weerstandscapaciteit opgevangen dienen te worden.

Nr.

Risico

Financieel gevolg

1

Daling gemeentefondsuitkering
De omvang van het gemeentefonds wordt bepaald door de toevoeging/onttrekking van budgetten voor de uitvoering van taken en door een aantal algemene ontwikkelingen die geen directe relatie hebben met uit te voeren taken.
Hieruit vloeit voort dat er 2 soorten risico's zijn:
1. De budgetten voor uitvoering van nieuwe taken zijn ontoereikend of de onttrekkingen aan het gemeentefonds zijn hoger dan de uitgaven waarop bezuinigd kan worden.
2. De algemene ontwikkelingen leiden tot een daling van het gemeentefonds. Deze algemene ontwikkelingen bestaan uit de ontwikkeling van het accres, discrepantie tussen ontwikkeling uitkeringsmaatstaven landelijk en lokaal en een gestegen gebruik van het BTW compensatiefonds (waardoor een verrekening met het gemeentefonds plaatsvindt) en de bijstelling van de verdeelmodellen.
De gevolgen van de Corona crisis voor de UGF zijn nog zeer onzeker. Een verhoging van de ARU (basis voor het accres) is niet te verwachten omdat de Corona uitgaven buiten de ARU berekening worden gehouden. Op korte termijn verwacht het Rijk de gevolgen voor de economie nog op te kunnen vangen. Dat zou betekenen dat er op korte termijn nog geen nadelige effecten het accres verwacht worden. Verder speelt momenteel het onderzoek naar een nieuwe verdeelsleutel van het gemeentefonds. De verwachtingen hieromtrent zijn negatief. Wij houden vooralsnog rekening met een nadeel van € 1,5 mln. Er is nog sprake van nader onderzoek t.a.v. het klassieke deel van de herverdeling. Het grootste nadeel is echter te verwachten in het Sociaal Domein. Wij verwachten een negatieve herverdeling van het Sociaal Domein echter te kunnen opvangen door bijstelling van de uitgaven en door de compensatie van de landelijke tekorten op Jeugd. Derhalve houden wij er rekening mee dat het nadeel van € 1,5 mln voor 25% geëffectueerd zal worden.

€ 375.000

2

Ontbreken voorziening renovatie gemeentelijke onroerende zaken
Door het ontbreken van een voorziening ten behoeve van het onderhoud van de gemeentelijke onroerende zaken wordt op termijn een financieel risico gelopen. Wel wordt middels duurzaam financieel beleid vrijvallende middelen gereserveerd.

€ 200.000

3

Aanspraken op collectief vervoer
Het betreft een zogenaamde open – eind regeling. Dat wil zeggen diegene die er wettelijke recht op hebben kunnen zich hierop beroepen. Het risico is bepaald door de verstrekte vervoerspakketten (zones) in beeld te brengen en hierop in mindering te brengen de in de begroting opgenomen budgetten. Overigens verwachten we een stijging van de uitgaven. Dit als gevolg van verbreding van de doelgroep (Jeugdzorg) en stijgende kosten aan de hand van NEA-index.

€ 250.000

4

Perkpolder
Bij raadsbesluit van 13 juli 2017 heeft de gemeente besloten om de aandelen van de Provincie Zeeland in Perkpolder Beheer B.V. over te nemen. Als gevolg hiervan wordt de gemeente 100% aandeelhouder van Perkpolder Beheer B.V. De gemeente heeft een extern bureau onderzoek laten voeren naar de risico’s in dit project voor de gemeente Hulst. Dit onderzoeksbureau heeft geoordeeld dat het reëel ingeschatte risico momenteel € 6.000.000 bedraagt. Een andere benadering is de kans * effect methode. Het maximale effect bedraagt op enig moment € 24.000.000, namelijk de totale omvang van de borgstelling. Wanneer we uitgaan van een slagingspercentage van 75%, resteert er 25% risico.

€ 6.000.000

5

Planschade
Met de partij Reggestede loopt een juridisch geschil inzake een omgevingsvergunning nabij Life & Garden aan de Absdaalseweg. De gemeente heeft voor deze locatie een nieuw bestemmingsplan vastgesteld. Reggestede heeft naar aanleiding hiervan een planschadeverzoek ingediend ter hoogte van € 8.160.000. In het kader van de economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan is een planschaderisicoanalyse uitgevoerd. In september 2017 heeft de rechtbank de bezwaren van Reggestede ongegrond verklaard. De juridische procedures lopen nog.

€ 300.000

6

De Statie
In 2017 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morres-terrein) een herziening van het bestemmingsplan vastgesteld, een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep (DMG) en een omgevingsvergunning voor de eerste fase verleend.
Voor de verbindingszone tussen het Morres-terrein en de Absdaalseweg (het zogenaamde tussengebied) is de gemeente risicodrager. Voor het tussengebied zijn afspraken gemaakt in de anterieure overeenkomst met DMG en is een dekkingsreserve 'Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld van circa € 800.000,-, gebaseerd op plannen uit 2013 en eerder. Een substantieel deel van de dekkingsreserve is bedoeld voor het saneren van de bodem. Inmiddels is duidelijk dat de eerdere plannen in de huidige tijd niet meer realistisch en haalbaar zijn. Er wordt dan ook onderzocht of het gebied op een alternatieve manier ontwikkeld kan worden. Om die reden is het risico bijgesteld naar € 200.000,-, wat overeenkomt met 25% van de dekkingsreserve. Daarmee wordt gehandeld in dezelfde lijn als bij andere projecten.

€ 200.000

7

Hogeweg V
Met Heijmans BV is contractueel overeengekomen om de resterende 13 ha grond van de gemeente uiterlijk 1 februari 2021 af te nemen. De koopprijs van de resterende 13 ha grond bedraagt € 2.166.667 exclusief BTW. Het risico bestaat dat binnen een periode van 10 jaar (na contractdatum) Heijmans de gronden niet afneemt, vanwege bijv. economische omstandigheden. En daarom schatten we een renteverlies in van circa 1 jaar. Gedurende de tussenliggende periode wordt per kwartaal een beschikbaarheidsvergoeding t.w.v. 4,619% van de boekwaarde.
In 2017 is het bestemmingsplan Hogeweg V gewijzigd waarmee groot-logistieke bedrijven zich kunnen vestigen. Dit biedt nieuwe perspectieven om Hogeweg V tot ontwikkeling te doen brengen.

€ 100.000

8

Borgstellingen/garanties
De gemeente staat borg voor leningen aangegaan door maatschappelijke instanties, bijvoorbeeld woningcorporaties e.d. Het saldo waarvoor eind 2019 borg gestaan wordt, is € 32.000.000 (exclusief borgstelling Perkpolder Beheer B.V en exclusief borgstelling via WSW). Daarnaast staat de gemeente garant voor de aflossing van (een deel van de ) leningen van instellingen aan particulieren. Deze vorm van garantiestelling is een voorloper van de huidige Nationale Hypotheek Garantie. Eind 2019 bedraagt de restant schuld waarover risico wordt gelopen € 562.000. In de loop van 2019 zijn geen aanvullende garanties versterkt. Het risico wordt ingeschat op 0,5%. De risico’s met betrekking tot de verstrekte borgstelling ten behoeve van het project Perkpolder zijn eerder afzonderlijk in deze inventarisatie opgenomen.

€ 160.000

9

Kapitaalgoederen (o.a. haven)
In de paragraaf onderhoud Kapitaalgoederen wordt ingegaan op de noodzaak van onderhoud en beheer van kapitaalgoederen. In deze paragraaf zijn onder andere de risico’s ten aanzien van het onderhoud van de haven opgenomen. Naast de haven zijn er ook risico’s te onderkennen bij de overige kapitaalgoederen zoals wegen, riolering, openbare verlichting, archeologie en bodemsaneringen. We schatten dit risico in op 5% van het investeringsbedrag van circa € 10 miljoen volstaat.

€ 500.000

10

Precariobelasting
De Hoge Raad heeft medio 2018 een uitspraak gedaan inzake de precariobelasting 2015. Deze uitspraak was in het nadeel van de gemeente. Hiermee had de gemeente geen rechtsmiddelen meer openstaan voor aanslag 2015 en is de aanslag verminderd. Ook voor de aanslagjaren 2016, 2017, 2018 en 2019 heeft de wederpartij bezwaar aangetekend. Ondanks dat het college vooralsnog goede verwachting heeft voor deze aanslagjaren is ondertussen een extra bedrag van € 1,1 mln gestort in de algemene reserve. Het belang bedraagt afgerond € 2,2 miljoen. Ook voor de jaren 2020 en 2021 verwachten wij bezwaar, waardoor het belang nogmaals met € 1,1 miljoen stijgt. Het risico wordt ingeschat op minder dan 50%.

€ 1.650.000

11

Sociaal Domein
In het dekkingsplan wordt voor de jaren 2020-2022 jaarlijks structureel € 250.000 aan ombuigingen (Jeugdzorg) opgenomen. Het risico bestaat dat deze ombuigingen niet worden gerealiseerd. Het risico sociaal domein wordt ingeschat op € 1.500.000 (cumulatief).

€ 1.500.000

12

Corona
Het COVID-19 (corona) virus heeft financiële gevolgen voor naar verwachting veel beleidsterreinen in 2020 en mogelijk ook voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen.

P.M.

Totaal

€ 11.235.000

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:17:16 met de export van 11/16/2020 11:23:37