Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Openbare verlichting

Kerncijfers

  • Lichtmasten   6.806 stuks
  • Armaturen   6.991 stuks
  • Lampen      7.025 stuks

Beleid
Doel van het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2023 is het hebben en in stand houden van een sobere, en doelmatige verlichting in dienst van de sociale en verkeersveiligheid van de burgers. Bij vervanging van materialen wordt duurzaam geïnvesteerd en gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. De doelstelling uit het energieakkoord worden ondersteund door toepassing van energiezuinige verlichting.

Sinds 2016 werken de Zeeuwse gemeenten, het Waterschap, de Provincie en Zeeland Seaport samen in het gezamenlijk beheren en onderhouden van de openbare verlichting in Zeeland. De doelstellingen van deze samenwerking zijn een uniform, innovatief, effectief en efficiënt beheer en onderhoud van de openbare verlichting, zodat de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk worden gehouden en de personele kwetsbaarheid van Partijen wordt verminderd.

Deze samenwerking is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst openbare verlichting Zeeland. Op basis hiervan is een ‘Bureau Openbare Verlichting Zeeland’ (BOVZ) gevormd, dat zorg draagt voor een gezamenlijk onderhoudsbestek, gezamenlijke directievoering, gebruik van één database – beheerpakket (Onderhoud Management Systeem of OMS) en het beheren van het beheerpakket.

Financieel kader
De vervangingswaarde van de installatie bedraagt globaal € 5.600.000. In 2020 zijn er verschillende masten en armaturen vervangen in zowel buitengebied als bebouwde omgeving. 1800 armaturen zijn vervangen door een uitvoering met led verlichting. Door versneld het achterstallig onderhoud in te halen kan er verder worden bespaard op energie en onderhoud, waardoor, binnen de bestaande budgetten voor openbare verlichting,  uiteindelijk de vervangingsplanning op het benodigde niveau kan worden gebracht.
Hiervoor is gedurende een langere periode een extra inspanning nodig om het achterstallig onderhoud weg te werken. Gemiddeld over de periode van 2018 tot 2027 zijn jaarlijks aanvullende structurele middelen nodig van € 36.500 voor duurzame investeringen (rekening houdend met een gedeeltelijke investering ten laste van investeringsprojecten in wegen; prijspeil 2019). Uitgangspunt hierbij is, dat de besparingen in energie en onderhoud kunnen worden ingezet voor vervangingsinvesteringen.
Met ingang van de begroting 2019 zijn de benodigde middelen vrijgemaakt. In 2019 is gestart met het uitvoeren van deze inhaalslag. Ondanks de energiebesparende vervangingen, zijn de kosten van het energieverbruik wel gestegen als gevolg van de hogere tarieven.
Op basis van het OMS zijn, op basis van de technische eisen, de volgende investeringen in openbare verlichting nodig:

plan 2021

plan 2022

plan 2023

plan 2024

Vervangingsinvestering OV

200.000

205.000

210.000

215.000

Eind 2020 vindt de aanbesteding van onderhoud en vervanging van de openbare verlichting in Zeeland plaats. Op basis daarvan zal de planning van de vervangingsinvesteringen mogelijk worden aangepast. Jaarlijks neemt de ruimte voor vervangingsinvesteringen in de exploitatie toe door besparing op energie en onderhoud, waardoor het achterstallig onderhoud (rekening houdend met de oude prijzen) over 10 jaar is verdwenen. De middelen die vrijgemaakt zijn voor de afkoop van onderhoud bij overdracht van lichtmasten aan het Waterschap zijn nog niet ingezet. De overdracht is uitgesteld in afwachting van de resultaten van de aanbesteding van het onderhoud.

Knelpunten/risico’s
Door de stijging van de energieprijzen en aanbesteding ontstaat er een risico dat de vervangingsplanning niet binnen de 10 jaar gerealiseerd kan worden.

Ontwikkelingen  

Tot voor kort was er nog een groot prijsverschil (aanschaf) in de conventionele verlichting en nieuwe verlichtingstechnieken als bijvoorbeeld LED. De laatste jaren is de trend ingezet dat de armaturen met LED verlichting voordeliger worden en conventionele armaturen langzamerhand uit de markt genomen. Led verlichting is in aanschaf nog steeds duurder dan conventioneel. Maar wanneer het total cost of ownership (TCO) wordt beschouwd wordt de keuze voor “nieuwe technieken” steeds interessanter. Hierdoor zullen de kosten van energieverbruik verder dalen en meer budget beschikbaar komen voor vervangingsinvesteringen. Ook is de levensduur van de LED verlichting langer.

Overdracht openbare verlichting buitengebied
Uitgangspunt voor de overdracht is dat alles wat bijdraagt aan het goed functioneren van een weg, in eigendom, beheer en onderhoud is bij de betreffende wegbeheerder. In de gemeente Hulst staan 429 masten welke overgedragen kunnen worden naar waterschap Scheldestromen en 8 masten welke nu in beheer zijn bij het waterschap welke naar de gemeente Hulst komen. Conform de gemaakte afspraken zullen te oude masten en armaturen eerst vervangen worden waarna de verlichting wordt overgedragen. Daarnaast wordt afhankelijk van de leeftijd een vergoeding betaald voor de vervangingen en exploitatie. Deze kosten konden gedekt worden binnen de begroting. Omdat er een claim op de reserve is gelegd om deze kosten éénmalig af te dekken is het budget voor vervanging tijdelijk verlaagd. Gemeente kennen compensatie van de BTW. Dat geldt niet voor het waterschap. De BTW kosten worden ook betrokken bij de overdracht.

Aanbesteding onderhoud
In het najaar 2020 wordt het onderhoud van de openbare verlichting in Zeeland opnieuw aanbesteed. Streven is om rondom de jaarwisseling de aannemer opdracht te verlenen, zodat hij in het voorjaar 2021 kan starten.
Er is gekozen voor een aanbesteding in drie percelen (regio’s), waarbij de nieuwe aannemer maximaal ingezet kan worden in één perceel.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:17:16 met de export van 11/16/2020 11:23:37